Geavanceerd
mobiel
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer

Plaats een opmerking bij station Lage Zwaluwe

Op de pagina kunt u een opmerking of herinnering insturen aan station Lage Zwaluwe die wordt toegevoegd aan de pagina.

Oorspronkelijke reactie:
Sjoerd Eeftens (11 mei 2011)
Bij de aanleg van de Staatslijn Breda - Rotterdam werd de lijn op Brabants grondgebied van Breda uit gericht op het punt waar nu de Moerdijkbrug ligt. Bij de huidige km 15 werd het tracé afgebogen naar het dorp Moerdijk omdat het tijdelijk de bedoeling was dat de reizigers daar overstapten op de SS-boot naar Rotterdam. De kilometrering begon toen echter in Moerdijk bij km 0. Bij het huidige station Lage Zwaluwe werd een houten noodstationsgebouw gemaakt bij een zijweg met lintbebouwing (nu is alles gesloopt) van de oude Rijksweg Breda - Moerdijk die ook nu nog in Lage Zwaluwe dorp uitkomt. Prima naam dus voor dit station in 1866. Verder wilde men de AR-lijn Roosendaal - Moerdijk van Zevenbergen af omleggen naar dit station en ook waren er al gedachten over de Langstraatspoorweg. Er was aanvankelijk sprake van een vijfsporig bouwemplacement van waaruit de lijn naar de Moerdijkbrug (1872) verder werd gebouwd. Toen de brug in dienst ging werd de kilometrering omgedraaid en werd de lijn naar Moerdijk een zijlijn, en later een tramweg om de beveiligng te kunnen staken, wat besparing opleverde. Het emplacement Zlw groeide in 1883 uit tot ongeveer de huidige omvang en kreeg een nieuw gebouw. In de toptijd rond 1935 werkten er rond 75 man in de dagdienst! Later kwam de goederenlijn uit Moerdijk erbij. Onlangs zijn alle goederensporen in de beveiliging opgenomen en kan men dus op elk van de 9 goederensporen aankomen en vertrekken, dit met het oog op het stijgende havenvervoer. Er is overal nieuwe verlichting aangebracht. Gek genoeg is er nu geen mens personeel aanwezig. Splitsen en samenstellen van rezigerstreinen is hier altijd zeer beperkt geweest; dit werd te Dordrecht of Rotterdam gedaan tot ongeveer 1960. De meeste treinen reden hier immers voorbij. Wat de reizigersstromen van nu betreft: het parkeerterrein is elke dag meer dan volledig bezet. Ik zou zeggen: kom eens een uurtje kijken.
reactie webmaster: prima uitleg sjoerd, en ik heb zelf ook weer wat geleerd.

naam:
e-mail:
(toon mailadres niet op de site)
los deze som op **
Uw opmerking of vraag:

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Ga terug naar de vorige pagina